Kulutusarvojen uudet standardit
WLTP-kulutusmittaus
Uusi WLTP-päästönormi astui voimaan Euroopassa kaikkien myytävien autojen osalta 1.9.2018 ja syrjäytti aiemmin voimassa olleen NEDC-päästönormin. Uuden WLTP-päästönormin myötä autojen ilmoitetut kulutus- ja päästöarvot vastaavat entistä paremmin käytännön ajo-olosuhteita.
Lue lisää WLTP-päästönormista näiltä sivuilta tai kysy lisää SEAT-jälleenmyyjilltä.
Nämä kolme keskeistä tekijää vaikuttavat testiin:
Aerodynamiikka
Mitä aerodynaamisempi auto, sitä pienempi ilmavastus ja sitä vähemmän kulutusta. Pienimmilläkin auton aerodynamiikan muutoksilla voi olla suuri vaikutus pitkän aikavälin polttoaineen kulutukseen.
Renkaiden vierintävastus
Ajaessa renkaiden vierintävastus lisää kulutusta. Siksi on tärkeää suunnitella renkaat mahdollisimman energiatehokkaaksi ja pitää rengaspaineet oikeina.
Paino
Raskaat asiat vaativat enemmän energiaa liikkuakseen. Joten mitä kevyempi auto, sitä vähemmän polttoainetta se tarvitsee. Keveys tuo siis energiatehokkuutta ja parantaa myös auton käsiteltävyyttä.
Mitä sinun tarvitsee tietää
Kyse on täsmällisyydestä ja oikeellisuudesta. Samanlaisen ajoneuvon pitää joka puolella maailmaa tuottaa samanlainen testitulos. Se on yksi suurimmista autoalan muutoksista.
Realistisemmat ajosyklit
Tiukemmat testiparametrit ja analyysi
Lisävarusteiden tarkempi huomioiminen
Täsmällisemmät lämpötilat
Mitä uusi standardi sisältää
NEDC | WLTP | |
---|---|---|
Asetuksen aikataulu EU:ssa | 1998-08/17 | 09/17 uusien moottoreiden hyväksyntä (09/18 kaikki ensimmäistä kertaa rekisteröitävät ajoneuvot) |
Lisävarusteet | Ei oteta huomioon | Otetaan huomioon (aerodynamiikka, renkaiden vierintävastus, paino) |
Vaiheet/alkulämpötila | "kaupunkiajo/maantieajo", kylmäkäynnistys | "alhainen/keskisuuri/korkea/erittäin korkea", kylmäkäynnistys |
Kesto/matka | 1.180 s / 10.966 m | 1.800 s / 23.274 m |
Nopeus | maksiminopeus 120 km/h, keskinopeus 33,6 km/h | maksiminopeus 132 km/h, keskinopeus 46,5 km/h |
Tyhjäkäynti | 295 s | 234 s |
Kiihdytys | maksimi 1,04 m/s2, 0,50 m/s2 keskiarvo | maksimi 1,58 m/s2, 0,39 m/s2 keskiarvo |
RDE-mittaus
WLTP-mittauksen lisäksi Euroopassa on käytetty RDE-mittaustapaa vuoden 2017 syyskuusta alkaen. RDE on lyhenne sanoista Real Driving Emissions. Toisin kuin NEDC- ja WLTP-päästömittaukset, RDE-mittausta ei tehdä dynamometrissä vaan muun liikenteen joukossa. Testauksessa mitattuja päästöjä (typenoksidi- ja hiukkaspäästöt) kutsutaan todellisiksi ajonaikaisiksi päästöiksi.
RDE-mittauksessa autolla ajetaan reitti, joka sisältää kaupunkiajoa, maantieajoa ja moottoritieajoa satunnaisin kiihdytyksin ja jarrutuksin. Kaupungissa keskinopeus on 15–40 km/h ja enintään 60 km/h, maantiellä 60–90 km/h ja moottoritiellä 90–145 km/h.
Mittauksen ajaksi autoon asennetaan PEMS (Portable Emission Measurement System) -mittausyksikkö. Tämä laite mittaa typenoksidi-, hiilimonoksidi-, hiilidioksidi- ja hiukkaspäästöt. Ajomatka kestää 90–120 minuuttia. Ulkolämpötilan on oltava -7 ja +35 °C:n välillä, ja auton ilmastointilaite voi olla käytössä.
Uudet kulutuslukemat
– Usein kysytyt kysymykset
1. Mitä ovat NEDC, WLTP ja RDE?
NEDC (New European Driving Cycle) on dynamometrissä tehtävä henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen päästöjen ja polttoaineenkulutuksen mittaustapa, joka on ollut käytössä koko Euroopassa vuodesta 1992.
Nykyään NEDC on korvattu kansainvälisellä WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) -mittaustavalla. Uuden mittaustavan tavoitteena on mitata ajoneuvon polttoaineenkulutusta entistä todenmukaisemmin, ja se perustuu mukautettuun testijaksoon, jossa on tarkemmat määritykset.
WLTP-mittauksen lisäksi päästöjä mitataan Euroopassa RDE (Real Driving Emissions) -mittauksella, joka suoritetaan muun liikenteen joukossa.
2. Mikä on WLTP- ja RDE-mittaustapojen ero?
WLTP-mittaus tehdään dynamometrissä vakio-olosuhteissa, kun taas RDE-mittaus tehdään julkisilla teillä. RDE-mittauksessa autolla ajetaan erilaisilla tieosuuksilla 90–120 minuuttia satunnaisin kiihdytyksin ja jarrutuksin.
3. Milloin WLTP ja RDE astuvat voimaan?
WLTP- ja RDE-mittaukset on otettu käyttöön vaiheittain vuoden 2017 syyskuusta alkaen. Vuoden 2018 syyskuusta lähtien WLTP-mittaus ja RDE-mittauksen hiukkaspäästöosuus ovat olleet pakollisia kaikille uusille rekisteröitäville ajoneuvoille. Syyskuusta 2019 alkaen kaikille uusille rekisteröitäville ajoneuvoille on tehtävä myös RDE-mittauksen typenoksidiosuus.
4. Mitä käytännön vaikutuksia WLTP:llä on?
WLTP-mittauksen tarkoitus on saada entistä todenmukaisemmat polttoaineenkulutus- ja päästölukemat. Tämä voi tarkoittaa, että polttomoottorilla varustetuille autoille ilmoitetaan entistä suurempia polttoaineenkulutus- ja hiilidioksidipäästölukemia. Myös moottorin ja lisävarusteiden valinta vaikuttaa polttoaineenkulutus- ja hiilidioksidipäästölukemiin. Maan lakien mukaan tämä voi korottaa myös päästöveroja.
5. Miten SEAT ottaa käyttöön WLTP-määritykset?
Syyskuusta 2018 alkaen kaikki SEAT-mallit on mitattu WLTP-mittaustavalla.