Testit ja vertailut
Ammattilaisten ajamaa
Auton laadun voi todeta parhaiten koeajamalla se itse. Toiseksi parhaiten se onnistuu lukemalla autoalan ammattilaisten testi- ja koeajokokemuksia.
Iltasanomat | Autot
Uusi Seat Leon on jo aivan Skoda Octavian veroinen auto – IS ajoi uuden töpseliversion ensimmäisenä Suomessa
”Nähtäväksi jää, kuinka paljon Seat Leonin uusi töpselimalli lopulta valtaa markkinaosuuksia Skoda Octavialta. Eväät tähän ovat nyt joka tapauksessa paremmat kuin koskaan.”, ” Lyhyesti sanottuna loistava nykyaikainen perusauto, josta on vaikea löytää oikeastaan mitään suurempaa vikaa. Ajoasento erinomainen, taakse mahtuvat aikuisetkin. Helppo käyttää, hyvä ajaa. Ei juuri turhia kikkailuja (paitsi hieman hankaluutta digivalikoissa), mutta ei toisaalta turhaa vanhanaikaisuuttakaan. Koeajossa yllättävän pihi jopa akku tyhjänä.”, ”farkku-Leonissa ei enää käytetä Volkswagen Golfin vanhaa lyhyempää akseliväliä, vaan tämäkin mitta on nyt millilleen sama kuin Octaviassa! Eli lisäystä edellismalliin on senttitolkulla ja muutos todella tuntuu myös sisällä.”, ”eHybridiksi nimetty töpselimalli on samalla markkinoiden edullisimpia uusia ladattavia autoja ja varustettu järkevästi 12,8 kilowattitunnin ajoakulla.”, ”Ajettavuudeltaan uusi Leon edustaa Volkswagen-konsernin nykypäivää, eli moitteita on arkiajossa vaikea löytää.”
Iltalehti | Autot
Seatin uuden farkku-Leonin maaginen lukema - 620 litraa!
"Juuri Suomeen saapunut Seat Leonin uusi farmariperä haastaa samaan konserniin kuuluvan Škoda Octavian Combi-mallin tavaratilallaan.”, ”Tavaratila vetää peräti 620 litraa.”, ”Uusi Seat Leon katselee maailman muotonsa puolesta hieman hillitymmän näköisenä kuin ennen. Tai voisi sanoa - vähemmän särmäisenä. Kuorien alta sen sijaan paljastuu sama tekninen rakenne kuin VW Golfissa tai uudessa Škoda Octaviassa.”, ”Hyvän ja tyylikkään näköinen tämä uusi Leon-farkku.”, ”Seat Leon on muuttanut perheautojen kilpailuasetelmia farmariautojen luokassa uudella mallillaan. Harkittava vaihtoehto.”, ” Seatiin on paketoitu VW-konsernin turva-avustimia vähintään riittävästi.”
Tekniikan Maailma | Ajettua
Seat Leon 1,5 eTSI 150 Hybrid FR DSG - Nuorekas espanjalainen
"Menneitä ovat ajat, jolloin Volkswagen-konsernin espanjalainen haara Seat sai emoyhtiön tekniikan käyttöönsä vasta vuosia sen jälkeen, kun se oli ensin hyödynnetty saksalaismerkeissä.”, ”Nyt jopa eri osa-alueiden tuotekehitysvastuuta on jaettu Škodalle ja Seatille.", ”Akseliväli on sama kuin Golfissa eli runsaat 2,68 metriä. Se tarkoittaa viiden sentin venymistä edeltäjästä. Pituutta on tullut lisää noin yhdeksän senttiä. Farmarin yli 27 senttiä pidempi perä kasvattaa tavaratilan 620 litraan, kun viistoperäisessä sitä on 380 litraa. Molemmat ovat luokassaan hyviä lukemia.”, ”Urheilullisessa FR-versiossa persoonallisuus korostuu. Isot vanteet, maukkaat yksityiskohdat ja punainen väri ovat kieltämättä onnistuneita.”, ”Ulkomuodot eivät rajoita sisätiloja, vaan kuljettajan paikka on mainio, ja takaistuimella on hyvinkin väljää.”, ” Ohjaus on erinomainen, ja muuttuva välityskin tuntuu heti ensimetreiltä lähtien luontevalta.”, ”Moottori kuuluu Leonin vahvuuksiin, sillä se on voimakas, hiljainen ja taloudellinen. Sähköavustus täydentää sopivasti alavääntöä, ja suodattaa selvästi myös vaihteiston lähtönykäystä.”
Kauppalehti | Auto
Uusi nuorekas konsernisisar ajaa Golfin varpaille – kolme erilaista hybridiä, farkku on varsinainen tilaihme
"Uusi tilava ja nuorekas Leon tukee Seatin menestystä.", "Merkki on toista vuotta peräkkäin Euroopan nopeimmin kasvava ja viidettä vuotta peräkkäin Espanjan myydyin. Asiakasprofiili on 10 vuotta keskimääräistä nuorempi. Tähän moni maailman merkittävimmistä autovalmistajista pyrkii. "Merkki oli vuonna 2019 rekisteröintitilastoihin verrattuna neljättä vuotta peräkkäin myös suomalaista kokonaismarkkinaa vahvempi", "Seatilla tehdään siis jotain erittäin oikein."
”Seuraava Seatin menestysartikkeli tulee suurella todennäköisyydellä olemaan perinteisesti merkin parhaiten myyty malli Leon", "Odotukset ovat korkealla siksi, että auto on entistä tilavampi ja designiltaan tuore. Oleellista on myös nykymarkkinoilla pärjäämiseen ratkaisevasti vaikuttava saatavuus vaihtoehtoisilla käyttövoimilla. Leon rynniikin heti markkinoille pistoke-, kevyt- ja kaasuhybridinä. Itseasiassa, Leonista lanseerataan maaliskuussa kaikkiaan viisi eri hybridivaihtoehtoa, perinteisiä bensiiniä ja dieseliä unohtamatta.”
"Viisiovinen Leon on kasvanut kahdeksan, ja Sportstourer-farmari yhdeksän senttiä pituutta.”, ”Autot perustuvat emoyhtiö Volkswagenin juuri esittelemän kahdeksannen sukupolven Golfin kanssa samalle pohjalevylle, ja omaavat, kuten tunnettua, teknisesti samat oleelliset komponentit ja moottorit.", "Leonin suureksi vahvuudeksi voidaan laskea todella kattava voimanlähdevalikoima. Edetä voi bensiinin, dieselin, kaasuhybridin, kevythybridin tai ladattavan hybridin keinoin."
"Leon on ensimmäinen täysin tietoverkkoihin ja mobiililaitteisiin yhdistyvä Seat.", "Tiloiltaan auto on kerrassaan vakuuttava."
"Seat lanseeraa vuoden 2020 aikana kaikkiaan seitsemän uutuutta", "Seat myös paransi takuuehtojaan vuoden alusta. Nyt se tarjoaa ainoana eurooppalaisena autonvalmistajana viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuun koko mallistoonsa Suomessa."
Iltasanomat | Autot
Malliserkkujaan sporttisempaa ilmestystä on suunniteltu rahaa säästämättä
"Neljännen mallisukupolven Seat Leon on muotoiltu, suunniteltu ja valmistettu Kataloniassa.", "Vaikka Seat Leon on aivan oma mallinsa, sitä tulee tahtomattaankin verranneeksi lähes yhtä aikaa uudistuneisiin serkuksiin, Škoda Octaviaan ja Volkswagen Golfiin. Kaikille kolmelle on yhteistä MQB Evo -perusrakenne, jolle on helppo suunnitella varsin hyvä auto. Seat Leon tekee selvän pesäeron Golfiin siinä, että akseliväliin on tullut viisi senttiä lisää ja sitä on nyt saman verran kuin Octaviassa.",
"Nostamalla tuulilasia vähän pystymmäksi ja tuomalla sitä taaksepäin, eteen on saatu urheilullisuutta korostava pitkä konepelti.", "Leonia tehdään jatkossakin viisiovisena ja farmarina (Leon ST), ja ne kumpikin ovat lähes kymmenen senttiä pidempiä kuin ennen. Kasvaneet mitat tuntuvat sisätiloissa, sillä takaistuimella on mukavasti tilaa yli 190-senttisellekin samanpituisen kuljettajan takana."
"mittaristossa on siirrytty analogisista viisareista muunneltavaan digitaalinäyttöön. Samalla kojelauta on siivottu lähes kokonaan katkaisijoista, joiden toiminnot on sijoitettu kosketusnäytön uumeniin. Yhdistettävyys on nostettu ensi kerran Seatilla todella korkealle tasolle."
"voimalinjat noudattavat samaa kaavaa kuin kahdella serkuksella. Valikoima on todella monipuolinen.", "Kaikki bensiinimoottorit ovat turboja ja niissä on polttoaineen suorasuihkutus. Pienin on kolmesylinterinen 1,0-litrainen (66 tai 81 kW) ja keskimmäinen on nelisylinterinen 1,5-litrainen (96 ja 110 kW). Huipulla on kaksilitrainen 140-kilowattinen, jonka kanssa on aina vakiona kaksoiskytkinvaihteisto.", "Mikäli pienempien moottorien vahvempien versioiden kanssa valitsee DSG-automaatti- eli kaksoiskytkinvaihteiston, saa samalla kevythybridin. Siitä onkin luontevaa siirtyä Leonin lataushybridiin, jossa on sama 1,4-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä kuin monessa muussakin Volkswagen Groupin lataushybridissä.", "Lista jatkuu vielä metaanilla toimivalla 1,5-litraisella TGI-moottorilla, joka kehittää 96 kilowattia. Kaasusäiliöitä on kolme, joihin tankattavalla 17,3 kilolla bio/maakaasua voi ajaa yli neljäsataa kilometriä. Valikoimassa ovat lisäksi kaksilitraiset turbodieselit, joissa on tehoa joko 85 tai 110 kilowattia. Tehokkaamman saa farmariin myös automaatin ja nelivedon kera."
Teknavi | Julkistus
Varokaa Golf ja Octavia – tässä on aikuistunut Seat Leon
”Uutuus perustuu kahden jo aiemmin nähdyn konsernisisarin tavoin MQB Evo -pohjalevylle. Edeltäjään verrattuna neljännen sukupolven Leon on kasvanut perheauton mittoihin; akseliväli on kasvanut 50 milliä ja kokonaispituutta on tullut lisää 86 milliä mittojen ollessa nyt 2 686 ja 4 368 milliä. Leveydestä on puolestaan nipistetty 16 milliä ja myös korkeudesta on hiottu pois muutama milli. Seat esitteli samanaikaisesti sekä viisiovisen että nimellä Sportstourer kulkevan farmariversion. Jälkimmäisen akseliväli on sama kuin viisiovisessa, mutta kokonaispituutta farkulla on jo 4 642 milliä, mikä on 93 milliä edeltäjää enemmän."
"Seat on pyrkinyt vahvasti profiloitumaan nuorten autona ja tämä on näkynyt erottuvassa ja särmikkäässä muotoilussa.", "Muodoissa on tuttuja elementtejä kuten LED-valoilla toteutetut helposti tunnistetavat huomiovalot ja kyljen terävä pokkaus. Auton etuosassa puskuri on saanut leveämmän ilmeen, ja takana korin leveyttä korostetaan vaakasuuntaisella valonauhalla.", "Sisätiloissa muutos edeltäjään on suurempi. Kuljettajan paikalla ergonomia on konsernin autoille tuttuun tapaan hyvä.", "Kokonaisuudessaan ohjaamon laatuvaikutelmassa on otettu askel eteenpäin."
"Mittojen varsin reilu kasvu on tehnyt hyvää takatiloille", "Noin 180 senttiselle jää vielä runsaasti jalkatilaa saman mittaisen kuljettajan takana ja istuma-asento sekä istuimen tarjoama tuki vaikuttavat pikaisen kokeilun perusteella kiitettävältä."
"Leonilla on varsin hyvät eväät entistä parempaan menestykseen. Brändiltään Seatilla on raikas imago, mutta nyt nähdyn kasvun myötä uusi Leon on entistä mielenkiintoisempi vaihtoehto hieman enemmän tilaa tarvitsevalle. Myös mallisto on alusta lähtien kattava ja nykymaailmassa tärkeät ympäristöarvot on huomioitu heti tarjolle tulevien kaasu- ja lataushybridimallin muodossa. Tällä paketilla Leon on oikea haastaja myös Skodan ja Volkswagenin samasta puusta veistetyille kestosuosikeille."
Iltalehti | Autot
Uusi Leon sulatti terävimpiä särmiään: Tarjolla myös 204-hevosvoimainen ladattava hybridi!
"Seat on esitellyt Martonellissa Seatin päämajassa täysin uuden Leon-mallinsa.", "Ulkoisesti Leonin muotoon on hiottu uudenlaista sähäkkyyttä. Etusäleikkö ja etuvalot antavat yhtenäisen kolmiulotteisen vaikutelman.", Etuvaloyksikköön on integroitu kaikki tärkeimmät toiminnot: lähivalot, kaukovalot, päiväajovalot sekä dynaamiset suuntavilkut. Takana huomio kiintyy takavaloja yhdistävään valonauhaan.", "Farmariversion tavaratila vetää peräti 617 litraa eli 30 litraa enemmän kuin ennen."
"Uusi Leon on Seatin ensimmäinen täysin verkkoon kytketty auto. Liitettävyyden ydin on Full Link -järjestelmä, jonka avulla mobiililaitteet kytkeytyvät Android Auton tai langattoman Apple CarPlay -sovelluksen avulla ajoneuvon infotainment-järjestelmään.", "Online-yksikön sisäänrakennettu SIM-kortti takaa yhteyksien pysyvyyden."
"Auton voimanlähteeksi saa bensaturbon, dieselin, kaasuvaihtoehdon tai kevythybridin. Ja nyt myös ladattava hybridi on mukana mallistossa."
Autotoday | Uutiset
Seatin malliston tukipilari, Seat Leon uudistui
"Leon on aina ollut Seatin malliston tukipilari, minkä todistaa yli 2,2 miljoonan auton myynti kolmen mallisukupolven aikana. Nyt julkaistu Leon on neljäs Leon-sukupolvi."
”Seat Leonin perustana on MQB Evo -alustarakenne. Sen mahdollistama joustavuus auton mitoituksessa ja mukautettavuudessa tarjosi suunnittelutiimille uudenlaisia mahdollisuuksia uuden sukupolven auton mittasuhteiden toteutukseen.”, ”Uusi muotoilu merkitsee parantuneen aerodynamiikan myötä myös parempaa taloudellisuutta: uuden Seat Leonin ilmanvastuskerroin on parantunut noin 8 prosenttia”
”Sisustuksen keskeinen elementti on eletunnistuksella varustettu 10-tuumainen infotainment-näyttö. Se tarjoaa uudenlaista vuorovaikutusta matkustajien kanssa ja vähentää perinteisten painikkeiden määrää.”, ”Sportstourerissa on 617 litrainen tavaratila, mikä on 30 litraa enemmän kuin edellisessä malliversiossa, tehden siitä yhden luokkansa suurimmista.”
”Autoon on saatavilla kokonaan ledeillä toteutetut kylmän valkoiset ajovalot. Täys-led-ajovaloissa on myös tervetuloa-valot, jotka toivottavat kuljettajan ja matkustajat tervetulleiksi heijastamalla ”Hola!”-tervetulotoivotuksen”, ”Leonissa on myös kääntymisaikeen selkeästi ilmaisevat dynaamiset led-suuntavilkut.
”Uusi Leon on Seatin ensimmäinen täysin liitetty auto.”, ”järjestelmän sydän on digitaalinen Seat Digital Cockpit -ohjaamo, jossa yhdistyvät korkearesoluutioinen 10,25-tuumainen käyttäjän räätälöitävissä oleva mittaristo sekä infotainment-järjestelmä.", "käyttäjän oma digitaalinen ekosysteemi liittyy suoraan autoon hallitulla, intuitiivisella ja turvallisella tavalla, joka häiritsee kuljettajan ajamista mahdollisimman vähän", "Online-yksikön sisäänrakennettu sim-kortti takaa, ettei Seat Leon koskaan menetä yhteyttä digitaaliseen maailmaan.”
"Seat Leoniin on saatavilla myös ensimmäistä kertaa 48 V kevythybridijärjestelmä (eTSI). Sen ansiosta kompakti auto tarjoaa vielä taloudellisempaa liikkumista", Seatin sähköistymisen laajentuessa neljännen sukupolven Leonin saa myös edistyksellisenä ladattavana hybridiversiona.", "Toimintamatka sähköllä on noin 60 km (WLTP)."
MTV Uutiset | Autot
Seatilla menee kovempaa kuin koskaan, mutta vauhti voi kiihtyä entisestään – tässä on nimittäin täysin uusi Leon
"20-vuotiaan Seat Leonin neljäs sukupolvi on esitelty. Sisarmalliensa Volkswagen Golfin ja Skoda Octavian vanavedessä päivitetty Leon on aiempaa tilavampi ja digitaalisempi.", "Espanjassa suunniteltu ja valmistettu Leon on Seatin malliston tärkein auto. Sitä on myyty kolmen sukupolvensa aikana yli 2,2 miljoonaa kappaletta. Ei siis ihme, että espanjalaisvalmistaja on investoinut Leonin neljänteen sukupolveen peräti 1,1 miljardia euroa.", Viime vuosi oli Seatin historian paras, sillä se sai kaupaksi yli 570 000 autoa, mikä oli enemmän kuin koskaan aiemmin."
"Leonin akseliväli on venähtänyt edellismallista viisi senttiä, mikä tarjonnee erityisesti takapenkkiläisille aiempaa mukavammat oltavat.", "Suurimmat muutokset auton ulkopuolella löytyvät perästä, jossa on nyt nykymuodin mukainen, koko takapuolen leveydeltä loistava valolista. Ulkoasua on muutenkin terävöitetty ja esimerkiksi kylkien pokkauksia lisätty."
”Auto on jatkuvasti yhteydessä verkkoon, mistä pitää huolen auton oma sim-kortti. Digi on vahvasti läsnä myös kuljettajan paikalla, sillä analogimittaristo on korvattu digitaalisella versiolla, ja kojelaudankin hallitsevimpana elementtinä on suuri kosketusnäyttö.”
"Leonin moottorivalikoima on monipuolinen. Perinteisten, mutta VW-konsernin nykyaikaisimpien bensiini- (TSI) ja dieselmoottoreiden (TDI) lisäksi tarjolla on vahva kattaus kevyt- (eTSI) ja lataushybridejä (eHybrid) sekä kaasuversio (TGI)."
Tekniikan Maailma | TM-ensikatsaus
Lisää pituutta, maltillinen muodonmuutos ulkomuodossa ja vallankumous ohjaamossa
"Seat Leon siirtyy 2,2 miljoonan valmistetun auton jälkeen kahdenkymmenen vuoden iässä neljänteen sukupolveen. Yhtiön tärkein malli tehdään sisarmalliensa Škoda Octavian ja Volkswagen Golfin tapaan MQB Evo -perusrakenteelle, joka on edelleen kehitetty versio aiemmassa mallissa käytetystä.", "Tärkein muutos on akselivälissä, jota on nyt 2,686 metriä eli viisi senttiä enemmän kuin aiemmin. Tuo on jo sen verran, että sen huomaa takapenkillä istuessa, missä on nyt riittävästi jalkatilaa.", "Korin pituutta on tullut niin viisiovisessa kuin farmarissa melkein kymmenen senttiä lisää, joten etenkin farmari on 4,64 metriä pitkänä jo varsin kookas auto."
"Valmistaja on innostunut ulkonäön muutoksista, jotka ovat etenkin keulan ja perän osalta merkittäviä", "ohjaamon muutosta voidaan pitää vallankumouksellisena, sillä näkymä kuljettajan edessä on jotain aivan muuta kuin ennen. Analogiset mittarit ovat vaihtuneet digitaaliseen näyttöön, jonka antia voi muokata maun mukaan."
"Moottorivalikoima on hyvin pitkälti sama kuin uudessa Volkswagen Golfissa. Pienin bensiinimoottori on kolmesylinterinen 1,0-litrainen, jonka saa 66- tai 81-kilowattisena. Puoli litraa suuremman nelisylinterisen moottorin tehot ovat 96 ja 110 kilowattia. Mikäli tehokkaampien vaihtoehtojen kanssa valitsee kaksoiskytkinvaihteiston, muuttuu moottori kevythybridiksi. Tehokkain bensiinimoottori on kaksilitrainen (140 kW).", "Seat haluaa pitää suuren palan metaanilla toimivien autojen markkinoista Suomessa. Niinpä tarjolla on jatkossakin 96 kilowatin tehoinen 1,5-litrainen TGI-moottori.", "Dieselmoottorit ovat jatkossa kaksilitraisia, mutta niiden tuonnista Suomeen ei ole tehty vielä päätöstä.", "Kevythybridien lisäksi mallisarjassa on lataushybridi, joka on samanlainen kuin kahdeksannen sukupolven Golfissa eli moottorien yhteisteho on 150 kilowattia."
Moottori | Uutinen
Myös ladattavana hybridinä: uusi Seat Leon haastaa tiloissa nyt suosikkiauto Octavian
”Espanjalaisvalmistajan uuden sukupolven perheauto vastaa odotuksia: ulkoasua on viilattu merkin tuoreimpien katumaasturien suuntaan, sisätiloista löytää Volkswagen Groupin uusimmat tietoviihdejärjestelmät ja konepellin alle saa kaikkea bensiinistä dieseliin, kaasuun ja ladattavaan hybriditekniikkaan.”, ”Auton myös kerrotaan olevan ensimmäinen täysin verkottunut Seat, mikä Suomeksi tarkoittaa auton käyttävän konsernin uutta 10,25-tuumaista (perusmallissa 8,25”) kosketusnäyttöpohjaista tietoviihdejärjestelmää netin yli päivittyvine karttoineen ja muine moderneine verkkotoimintoineen.”, ”Leonin neljäs sukupolvi on myös edeltäjiään suurempi: 5-ovinen on venynyt 86 milliä ja farmari 93 millimetriä.”, ”tämä tarkoittaa Leon siirtyvän nyt Golfissa käytettävästä akselivälistä pidempään Octavian akseliväliin. Golfin tai Octavian akselivälit eivät tuoreissa sukupolvenvaihdoksissa muuttuneet, eli sen osalta Leon kokee kolmikon suurimman muutoksen.”, ”farmarin kontti on venynyt 30 litralla 617 litraan.”, ”Kaasuautoilijoita kiinnostanee uusi 1.5 TGI, joka liikkuu 130-hevosvoiman teholla”, ”Yksi mielenkiintoisimmista uutuuksista on Seat Leonin ladattava hybridiversio. Ilahduttavasti ladattavan hybridin saa sekä 5-oviseen pystyperään että farkkukoriin.”